 |
|
Kant, větrníky a oteplováníPřed pár dny proběhla
tiskem pod titulkem Závěry expertů: Větrné elektrárny
oteplují zemi zpráva o tom, že lopatky větrných
elektráren víří povětří tak podivným způsobem,
že výsledkem je růst globálního oteplování. Tato
pozoruhodná ptákovina – laskavý čtenář promine,
ale jinak se to opravdu nedá nazvat – skvěle zapadá
do sbírky dalších nesmyslů, kterými nás obšťastňují
média.
Články zveřejněné pod titulky: Nikotinové náplasti
mohou prý zlepšovat paměť, Silná chřipka může vést
až k plešatosti, varují vědci, Počítačové hry pomáhají
léčit tupozrakost, Pět piv denně a nemusíte k lékaři
nebo Toužíte po bezpečném opalování? Jezte černou
čokoládu!, mají jedno společné. Všechny se odvolávají
na vědce a jejich zjištění. Všechny zároveň citují
z výzkumných zpráv velice vágně a v jejich textu čtenář
obvykle jen těžko najde nějaké aspoň trochu
stravitelné opodstatnění bombastického titulku. Odpověď
na otázku, proč redaktoři a editoři tak ochotně
podobné zprávy vytvářejí a publikují je celkem
nasnadě – zvyšuje to prodej.
O trochu složitější, ale v podstatě stejné je to s
účastí vědců na výzkumech, z kterých takto objevné
informace pocházejí. Nikotinové náplasti, počítačové
hry, pivo i čokoláda představují miliardový celosvětový
byznys a zaplatit v zájmu jeho zvýšení pár miliónů
za nějaký „vědecký“ výzkum, se bohatě vyplatí
(plešatost do tohoto vzorce nezapadá jen do chvíle,
kdy v závěru článku japonský vědec důrazně doporučuje
nechat se očkovat proti chřipce).
Slovo vědecký přitom ale nemusí být nutně v uvozovkách.
Ostatně i zpráva o větrnících, které zhoršují
globální oteplování, vznikla na základě docela seriózního
výzkumu. Jeho výsledky zveřejnil prestižní časopis
Nature, jenž si dává na blamáž pozor - což neznamená,
že je vůči ní zcela imunní; ani v tomto případě
se nezdá, že by redakce Nature skočila někomu na špek.
Podrobí-li se podobné texty jen trochu přísnějšímu
zkoumání, ukáže se, že to s nimi je stejné jako v případě
větrníků: Míchaní teplého a studeného vzduchu větrnou
elektrárnou má na globální klimatické změny asi
stejný vliv, jako když si doma otevřete ledničku, a
do kuchyně vám zavane proud studeného vzduchu, prohlásil
předseda České společnosti pro větrnou energii. K
tomuto poznání, stejně jako k závěru, že pět piv
denně vám sice možná dobře propláchne ledviny, ale
zároveň vám po nich za čas pěkně ztvrdnou játra,
nemusíte ostatně být žádný velký expert. Stačí k
němu docela málo: Nebát se používat vlastní rozum.
Kdybychom před tuto radu doplnili jméno autora, měla
by šanci stát se i titulkem. Byl jím Immanuel Kant.
Zdroj: Právo, Daneš Burket
zpět na úvodní
stránku
|